sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

8h... onkin 7h!

Tämä on kolmas kirjoitukseni Kotilääkäri.fi :n kutsusta osallistumaani kampanjaan, jossa minä, Jenny, Laura ja Tiia kirjoitamme parin viikon ajan unesta, levosta ja nukkumisesta.

Ensimmäisessä kirjoituksessani lupasin itselleni ja teille, lukijat, kokeilla mielestäni ihanteellisia 8 tunnin yöunia kampanjan ajan ja kirjoittaa sitten kokemuksistani. Paraneeko elämänlaatu, onko helpompi olla iloinen, olenko parempi äiti 1- ja 3-vuotiaille tytöilleni ja kärsivällisempi vaimo ja työntekijä. Aika suuret odotukset, vai mitä ;-) 

No, nyt tulee raportti. Olen oikeasti yrittänyt. Olen viikon verran järjestänyt asiat niin, että minulla olisi mahdollista olla sängyssä kello 22. Olen järjestelmällisesti tehnyt kotityöt ja blogannut ennen klo 21 sarjoja, joita seuraan (House ja Greyn Anatomia), jotta olen voinut heti ohjelman jälkeen mennä nukkumaan. Olen käynyt liikkumassa aikoihin, jotka eivät vaikeuta aikaista nukahtamista. Olen karsinut FB:ssä roikkumista ja koittanut käydä suihkussa yhdeksältä. Kymppiuutisten tunnarin aikaan petiin ja rentoutumaan. Olen siis todella yrittänyt. Kolmena viidestä illlasta onnistuin siinä, kahtena taas en.

Olen nukkunut arviolta puoli tuntia - tunnin enemmän kuin normaalisti. Täytyy kyllä sanoa, että jaksamisen kannalta enemmän vaikutusta on kuitenkin sillä,  saanko yön nukuttua keskeytyksettä. Meillä kun 1-vuotias herää vielä joinakin öinä 1-2 kertaa. Eli menneellä viikolla: olen ollut pirteämpi, iloisempi jne silloin, kun pienokainen ei ole herännyt yöllä. Niinä öinä, kun hän on herännyt esim. kello 2:03, olen ollut yhtä väsynyt kuin aina.

Toisaalta huomaan, että liiallinen stressaaminen nukkumaanmenoajasta ei ole hyvästä. Organisoin, kiirehdin petiin kympiksi ja sitten ihmettelen siellä "mitä nyt?" kun oikeastaan en ole vielä valmis nukahtamaan. Minä tarvin sen oman haahuilu- ja rentoutumisajan iltayhdeksän ja -yhdentoista välillä, ajan jolloin teen asioita, joita haluan tehdä ja tavalla, jolla haluan niitä tehdä.  Väitän, että tarvitsen sitä enemmän kuin 8 tunnin nukkumista. 7 tuntia, ilman keskeytystä riittäisi minulle mainiosti, ja sehän toteutuisi välillä 23-06. 

Source: google.nl via Katja on Pinterest

Opin tästä 8 tunnin yöunet-kokeilusta:
Normaalioloissa minulle riittää 7 tuntia, kiitos vaan. Sen kun saan laadukkaana ja keskeytyksettä - vielä jonain päivänä - olen täysin valmis mihin tahansa elämä minulle vain tahtookin antaa. Tärkeämpää kuin yrittää toteuttaa joitakin ihanteita, on kuunnella itseään ja tehdä asioita, joita keho juuri kulloinkin tarvitsee, ja joista tulee hyvä mieli. Vaikka se olisikin ulkopuolisen silmissä tyhjänpäiväistä maleksimista ja "järkevämpää olisi vaikka nukkua". Nukkumisestakin menee ilo  jos sitä tekee pakolla - ja sitähän emme halua, emmehän!

Koe on siis loppunut. Mutta kampanja jatkuu vielä ensi viikon, joten uneen palataan vielä!

5 kommenttia:

  1. Aivan, haahuilua kannatan minäkin! Itselläni se tosin tahtoo vähän venähtää. Jos yhdeksän maissa alan suunnitella nukkumaanmenoa, hyvällä tuurilla sammutan valot kahdeltatoista... :) Mutta kun ei se nukkuminen tosiaan pakkopullaakaan saisi olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiia, sopiva määrä kurinalaisuutta on hyvästä, mutta itsekin haluan edes pari tuntia päivässä elää vähän vapaammin. Mulla on päivä kello 06- 20 saakka tehokkaasti ohjelmoitu ja enemmän tai vähemmän täynnä suoritettavia asioita, ja jos ohjelmoin vielä loputkin tunnit, en ole onnellinen vaan alan suorittaa omaa aikaanikin. Mutta tosiaan jossain vaiheessa voi kyllä sanoa itselleen lempeän napakasti: "Vaikka sinusta onkin niin ihanaa haahuilla, nyt sinulle on parasta käydä maate" (pikkulapselle puhutaan näin, heheh!) Mikä tuo aika sitten itse kellekin on, riippuu varmasti henkilöstä ja tilanteesta :)

      Poista
  2. Viikon kokeilu vaikuttaa melko lyhyeltä ajalta, kun ottaa huomioon miten moni asia vaikuttaa sekä unen laatuun että kestoon. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksiasi pitemmältä ajalta, sillä aihe on aina ajankohtainen. Oma kokemukseni on, että tavoitellessa sekä hyvää unenlaatua että aikaista nukkumaanmenoa, parasta "rentoutusta" ja uneen valmistautumista on TV:n ja tietokoneen sammuttaminen jo iltayhdeksältä. Se rauhoittaa mielen ja antaa keholle riittävästi aikaa huomata olevansa väsynyt. TV-sarjat voin katsoa parempaan aikaan jonain toisena päivänä. Olen jostain ollut lukevinani, että unen laatuun vaikuttaisi merkittävästi se miten monta tuntia nukkuu ennen puoltayötä. Eli kahdeksan tunnin unet klo 23-07 ei virkistäisi yhtä hyvin kuin sama määrä unta klo 22-06 tai 21-05. En tiedä pitääkö paikkaansa - onkohan tämä tullut kellään muulla vastaan? Vaikkakin kesken unien heräämisellä voi tietysti olla vielä suurempi vaikutus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reija, totta puhut, ei viikon kokeilun perusteella voi tehdä vielä kovin syvällisiä johtopäätöksiä.
      Mutta viikossa huomasin, että kello 22 sänkyynmeno on minulle liian stressaavaa ainakin tässä elämäntilanteessa, ks. edellinen kommenttini. Kokonaisuus on se, mikä ratkaisee. Realistisemmat 7 tuntiakin on erittäin hyvä, eikä mikään itsestäänselvyys minulle ainakaan, ja nyt pyrin siihen :)
      TV-sarjoista sen verran, että jos mä en kato niitä kello 20 tai 21, mä en kato niitä lainkaan ;-) Mutta voi olla totta, että niiden vaikutus nukkumiseen ei ole niin hyvä.

      Mutta tuosta ennen puolta yötä nukuttujen tuntien paremmasta laadusta olen minäkin kuullut tai lukenut. Ja siitä, että se, kuinka väsyneeksi itsensä herätessään tuntee, riippuu paljolti siitä, missä vaiheessa unen sykliä on. Hmmm. Ehkä tässä on seuraava uniaihe, kiitos Reija :)

      Poista
  3. Hei! Muistin sinua Katja haasteella, käyhän kurkkaamassa blogiini :)

    VastaaPoista

Heräsikö ajatuksia? Pienikin kommenttisi tekee minut iloiseksi :-)